Skip to content

La oss gå videre! Sammen er vi sterke!

juli 26, 2011

Jeg tror fortsatt at vi alle er helt fra oss over de forferdelige handlingene som har skjedd. Mennesker har mistet sitt liv. Mennesker har mistet sine kjære. Mennesker har latt tårene rene for seg selv, men andre mennesker har latt tårene rene for de som er rammet av den ugjerningen. Vi som ikke var på Utøya kan nok aldri forestille oss hvordan de som så sine venner gå i døden følte det og fortsatt føler det.

Innvendig hver dag har jeg grått. Jeg har vært sint på den jævelen som har gjort disse fryktelige tingene. Jeg har prøvd å lete etter svar på hvorfor noen bestemmer seg for å utføre slike handlinger. Men jeg skjønner ikke noe mer når det kommer mer informasjon. Man skjønner kanskje de praktiske og politiske elementene bak, men det er vanskelig å forstå hvordan en mann kan gjøre noe så ondt. Det er for meg umulig å forstå.

Hans mål er å spre frykt og knekke ned hele samfunnet. Men jeg er optimistisk og tror at dette vil føre oss enda mer sammen, på tvers av ideologier, etnisitet og politikk. Jeg er stolt over at mange venner og kjente gikk hardt ut mot alle de som hoppet til raske og idiotiske konklusjoner. Jeg er også stolt over at flertallet, til tross for at vi er inne i et mørkt kapittel i vår historie, ikke har vært opptatt av hevn. Det er viktig i et så pass moderne samfunn som vi lever i, at vi ikke går ned på denne jævelens nivå og gir han dødsstraff. La oss vise han at vi er et demokratisk folk, som til og med gir den verste drapsmann en forsvarer og en rettferdig gang i rettssystemet.

Jeg er også glad for at Norway Cup går som planlagt. Det er viktig at vi ikke lar denne mannen sette kjepper i hjulene for gang i våre liv. Og jeg håper snart at Oslo by begynner å gå som normalt igjen. Det er en god start at mange drar å putter blomster til minne for de rammede, at folk gir sine kondolanser, og at vi rett og slett tar vare på hverandre i denne tunge tiden.

Til tider blir jeg irritert på media som prøver seg med dustete uttalelser som.» Han spilte Call of Duty», «Han så på Dexter». Og jeg håper inderlig at det ikke blir en meningsløs diskusjon om film og tv-spill igjen. Jeg  blir også irritert når media ikke vil høre på det som blir sagt på pressekonferansene, politiet svarer om og om igjen på spørsmål de allerede har forklart at de ikke har svaret på det spørsmålet, ikke still det spørsmålet igjen da.

Det er veldig tungt, men vi må gå videre med livene våre, hvis vi ikke gjør det så kommer denne jævelen og andre ekstremister til å vinne over oss. La oss være sterke sammen nå.

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

