Skip to content

Tyler, The Creator – Goblin

juni 10, 2011

Odd Future Wolf Gang Kill Them All (OFWGKTA) er et rapkollektiv fra California som har fått en sinnsyk hype i det siste. Mye av denne hypen kommer av at medlemene er unge og at de har en gi faen i alt og alle holdning. Det er riktignok mest fra såkalt hipstere(hater den betegnelsen der) at denne gjengen har blitt hyped. Medier som Pitchfork har trykt de til sitt bryst. Mens andre hihopblogger som 2doopeboyz har ikke helt sett hypen.

Tyler, The Creator blir ofte sett på som lederen til gruppa, og har selv skapt en stor hype med låta og videoen «Yonkers» og en forrykende live- opptreden på Jimmy Fallon med låta «Sandwiches» ft. Hodgy Beats.

«Yonkers» var en låt jeg først ikke helt så den store hypen rundt, men låta har vokst veldig mye på meg i ettertid. Den er morsom, med referanser og han forteller mye om seg selv. «Sandwiches» synes jeg helt ærlig at var ganske mye bedre live enn den er på skiva. Og de»Wolf Gang»-ropene blir rimelig tamme.

Det store problemet med Goblin er i bunn og grunn at den er alt for lang. Mye av grunnen til at den er for lang er at Tyler hele tiden snakker om at folk ikke skal ta han seriøst i alt han sier. Dette er sinnsykt kjedelig å høre på når man hører på en skive. Jeg føler ikke at kunstnere skal behøve å forsvare seg, det blir som å lese en avisartikkel der en anmelder sitter å forklarer at artisten lager musikk og ikke nødvendigvis er musikken. Jeg vil hør fete sanger og ikke masse unnskyldninger til folk som uansett ikke kommer til å forstå greia.

Ofte så er det låter som er veldig fete men som blir litt ødelagt av lydbilde, det er litt overkill på synther og miksinga av låtene kunne gjerne vært litt bedre miksa. Jeg er heller ikke så glad i når han bruker den omforma stemmen som han bruker på «Transylvania» og «Fish» som i seg selv hadde vært gøyale konsepter hadde han brukt sin egen stemme. Jeg synes «She» ft. Frank Ocean er en veldig fin og vellagd låt, men jeg klarer bare ikke helt å føle R’n’B-elementene i så stor grad, men det blir mer smaken er som baken. Jeg liker forsåvidt Frank Ocean, som i mine øyne er et frisk pust i denne genren. Det «She» får plusspoeng for er at den forteller en historie og styrer unna «this is fiction» «don’t take it serious»- greiene.

«Goblin» og «Golden» er to låter som har veldig mye bra med seg, og det er gøy å høre Tyler rappe om hvordan det er å plutselig bli en kjendis. Høre om at han savner og bare henge ut med venner og være sammen med familien og ikke være del av en slitsom musikkbransje. Og hadde albumet fokusert mer på det, så hadde det nok blitt mye mer en konseptskive som i alle fall jeg kunne kost meg med.

Jeg liker intensiteten på «Radicals» selv om den har dette «it’s fiction»-greiene og at den i tillegg har et rimelig rart lydbilde. «Bitch Suck Dick» er en låt som for min del blir litt ekkel og høres ut som en Wocka Flocka Flame-låt, men jeg klarer ikke å la være å headbange og gå bananas til den.

Et problem med Tyler, er at han på noen låter skal være så sinnsykt drøy, og det kan godt hende at dette er kult for 13-åringer, men det finnes så mye mer syk rap som er mye smartere satt sammen, som feks. Gravediggaz, noe Kool Keith Geto Boys. Voldtekt og mordfantasier begynner i mine øyne å bli litt oppbrukt. Da skal det være veldig nyskapende. Jeg blir ikke så sjokkert over at han slenger rundt seg med faggot, men synes det virker litt fabrikert og kjedelig. Han har selv forklart at han ikke er homofob, men det virker som på meg at han prøver å få rapmiljøet til å ta han til seg ved å være homofobisk. Og det er ikke nyskapende. Den greia der ble man ferdig med etter Eminem.

Tyler er en god nok rapper og høre på, og det er litt synd at ingen av de rappende gjestene på skiva bringer noe magi til produktet. Rimene blir litt kronglete og off-beat, ikke at det nøvendigvis er dumt, feks. ODB, Kool Keith og Biz Markie er rimelig off-beat til tider, men da burde man ha noe litt mer spennende rim enn om at du vil at jenter skal svelge spermen din.

AU79 som er en instrumental synes jeg faktisk ikke er så ille som mange skal ha det til, den er veldig avslappende å høre på, og skulle ønske det var flere instrumentaler. Kanskje han skulle prøve seg på et instrumental-album, det tror jeg kunne blitt spennende. Selv om beatsene hans noen ganger kanskje kunne hatt litt mer retning enn det de har, de føles litt billige.

Dette er et album som burde vært på nærmere 40 minutter, uten disse unskyldningene han hele tiden kommer med, bedre miksa, uten de rappende gjestene (spar det til OFWGKTA-albumet). Så får vi se om gjengen slår hardt til på Hove i sommer.

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

